Loading...

Zakelijk bellen via VOIP

Home/Zakelijk/Zakelijk bellen via VOIP
Zakelijk bellen via VOIP 2017-06-16T10:13:48+00:00

Welke mogelijkheden kan VoIP uw bedrijf bieden

VoIP telefonie is de nieuwste ontwikkeling op het gebied van telefoneren. VoIP zorgt voor lagere telefoniekosten bij zowel nationale als internationale gesprekken. Met VoIP is uw bedrijf beter bereikbaar. U kunt elke VoIP-telefoon/medewerker een intern nummer toekennen om van buitenaf direct bereikbaar te zijn of intern te kunnen doorverbinden.
Hieronder staan een paar voorbeelden van mogelijkheden die u met VoIP kunt realiseren.

Meerdere gesprekken tegelijk voeren

Als u aan het bellen bent, hoeven collega’s nooit te wachten totdat het gesprek klaar is. U blijft namelijk tijdens andere gesprekken bereikbaar. Inkomende bellers krijgen nooit een ingesprektoon te horen.

VoIP conference call

Met VoIP kan eenvoudig een conferentiegesprek opgezet worden met meerdere collega’s. Zo hoeft niet iedereen voor de vergadering op dezelfde locatie aanwezig te zijn.

Keuzemenu

Een keuzemenu kan erg handig zijn als uw bedrijf verschillende afdelingen heeft. Inkomende gesprekken worden automatisch aangenomen, waarna de beller een welkomstboodschap te horen krijgt. Hierna worden diverse keuzes aangeboden. U kent het wel: kies 1 voor …, kies 2 voor …, kies 3 voor … enzovoort.

Hoe werkt VoIP

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Bij VoIP wordt je stem omgezet in data, zeg maar gedigitaliseerd. Die data wordt in pakketjes via een netwerkverbinding verstuurd naar de ontvangende partij, bijvoorbeeld een ander telefoontoestel of een telefooncentrale. De netwerkpakketjes worden vervolgens weer omgezet naar analoog zodat het geluid via een speaker kan worden gehoord.

Voordelen van VoIP

  • goedkoper

  • thuiswerken
  • minder kabels
  • doorschakelen naar mobiel
  • toch bereikbaar bij internet- en stroomstoringen
  • opnames van gesprekken, voor zowel trainingsdoeleinden als mondelinge afspraken vastleggen

Goedkoper

VoIP bellen is goedkoper dan analoge telefonie voor zowel nationale als internationale gesprekken. Dit komt doordat er geen fysieke telefoonlijn meer nodig is, alles gaat via een internetverbinding. Meer virtuele lijnen voor minder geld.

Thuiswerken

Een ander groot voordeel van bellen via internet is eenvoudig thuiswerken. U kunt overal waar u internet heeft bellen zoals op de zaak. De thuismedewerker belt gewoon uit met het zakelijke telefoonnummer en kan inkomende gesprekken via het zakelijke telefoonnummer ontvangen.

Minder kabels

Er is geen extra bekabeling voor VoIP telefonie nodig. De computer en de VoIP telefoon worden op een netwerkaansluiting aangesloten, waardoor het telefoontoestel functioneert als een miniswitch. De netwerkkabel gaat in de VoIP-telefoon en de VoIP-telefoon wordt aangesloten op de computer.

Doorschakelen naar mobiel

Doorschakelen is niet nieuw, dat kan ook met een analoge lijn. Het verschil met VoIP is dat u kunt instellen dat het nummer vanaf een bepaald tijdstip moet worden doorgeschakeld, bijvoorbeeld voor 8.00 uur en na 18.00 uur.

Doorschakelen naar mobiel

Doorschakelen is niet nieuw, dat kan ook met een analoge lijn. Het verschil met VoIP is dat u kunt instellen dat het nummer vanaf een bepaald tijdstip moet worden doorgeschakeld, bijvoorbeeld voor 8.00 uur en na 18.00 uur.

VoIP is wel bereikbaar bij internet- en stroomstoringen

Bij bellen via internet kan er niet gebeld worden als er een internetstoring of stroomstoring is. Bij hosted VoIP kunt u instellen dat binnenkomende gesprekken doorgeschakeld worden naar een mobiele telefoon zodra er geen internet of stroom is. De VoIP-centrale doet dit automatisch. Uw bedrijf is op die manier gewoon bereikbaar voor klanten.

VoIP is wel bereikbaar bij internet- en stroomstoringen

Bij bellen via internet kan er niet gebeld worden als er een internetstoring of stroomstoring is. Bij hosted VoIP kunt u instellen dat binnenkomende gesprekken doorgeschakeld worden naar een mobiele telefoon zodra er geen internet of stroom is. De VoIP-centrale doet dit automatisch. Uw bedrijf is op die manier gewoon bereikbaar voor klanten.

Opnamen van gesprekken

U mag zakelijke telefoongesprekken opnemen, ook als u het de wederpartij niet vertelt. Een dergelijke stiekeme opname mag als bewijs worden gebruikt. Maar het publiceren van zo’n opname is niet toegestaan.
Als u als bedrijf structureel gesprekken opneemt en deze uitwerkt of archiveert dan valt dit onder het kopje “verwerking van persoonsgegevens”. U moet dan op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens melden dat u dit doet, en inzagerecht geven in wat er over hen opgeslagen wordt.
Een bedrijf is verplicht een kopie van voicelogs te geven aan de klant als deze daarom vraagt (art. 35 Wet bescherming persoonsgegevens). De Hoge Raad bepaalde in 2007 dat het recht op inzage tevens het recht omvat op transcripties van opgenomen telefoongesprekken. Ook als het bedrijf kosten moet maken.

Bron: Arnoud Engelfriet